<= Az előző bejegyzésért katt ide: Svájc, a természeti csodák és mérnöki bravúrok országa
Legutóbb a Matterhorn lábánál búcsúztunk el Svájctól, és most az a vidéke várt ránk, ahol szinte már túl sok a félelmetesen gyönyörű gleccserekből, rabul ejtő tavakból és a váratlan érdekességekből, mert ennyi csodának nem is lenne szabad rejtőznie ilyen pici helyen.
Miután késő este megérkeztünk a lütschentali kempingünkbe, másnap hajnalban az időjárás máris korai ébresztőre szólított minket. Mivel az utazás egész hátralevő részében ez a kemping szolgált a bázisunkként, tulajdonképpen tetszőlegesen variálhattuk az összes programot az aktuális előrejelzés alapján (kivéve persze az előre lefoglalt gleccsertúránkat, de erről majd később). Így hát Zweilütschinen és Interlaken településeken áthaladva megcéloztuk a Brienzersee északkeleti partját. /Apróbb nyelvészeti kitekintés, hogy a svájciak néha a végletekig egyszerű megoldást választanak a települések elnevezésére: hiszen a Zweilütschinen (magyarul Két Lütschine) a Fekete-Lütschine és a Fehér-Lütschine patakok összefolyásánál található, míg Interlaken (magyarul Tavak Között) a Thunersee és a Brienzersee között./
A Hardegrat gerinc túrája csak erős idegzetűeknek való - vagyis mint később kiderült, nem nekünk. :D Mindenesetre reggel még nagyon lelkesen pattantunk fel a Brienz Rothorn Bahn fogaskerekűre, amely a Brienzer Rothornra zakatol föl, 2.350 m magasra. Mint már megszokhattuk, itt sem kellett kivárni a 20. század elérkeztét, hogy megnyissák a turisták számára a vasutat, hiszen mindössze két évnyi építőmunkálatot követően, már 1892-ben átadták. A felfelé vezető út jó egy órás volt, mivel féltávnál, a Planalp megállónál hosszú szünetet tartottunk, hogy hideg vízzel hűtsék a gőzmozdonyt. A vonatjegy természetesen nem épp olcsó, de valahol érthető is, mivel egy forduló alatt a gőzös 250 kiló szenet és 2000 liter vizet pöfékel el.
A gerinctúra végig párhuzamosan halad a Brienzersee-vel, a Journey Era túraajánlója szerint fittebb túrázóknak körülbelül hat óra végig járni, viszont számolni kell a sok helyen nagyon-nagyon-NAGYON kitett szakaszokkal. Természetesen erre csak öntelten legyintettünk, és élveztük az elképesztő körülményeket, amikben részünk volt. A gerinc árnyékos, északi oldaláról egyfolytában gomolygott fel a szürke felhőzet, és néha-néha kisütött a nap is, így hosszasan gyönyörködhettünk a kőszáli kecskékben és a Brocken-hegyi kísérteteinkben. Valójában a gerinc már a vonatból is irdatlanul hosszúnak és néhol rémisztőnek tetszett, hát még amikor elértünk a legmeredekebb részéhez, ahol könyörületet nem ismerve szakadt a mélybe mindkét oldalon. Itt a szégyen a visszafordulás, de biztonságos elvet alkalmazva inkább vettünk egy hátra arcot és egy kis kerülő után visszatértünk a járt útra.
Másnap nem gőzös, hanem felvonó segített minket megközelíteni a túránk elejét, de nem is akármilyen, hanem a Grindelwaldból Pfingsteggre közlekedő, hüttét idéző kis retró konzervdoboz csipkefüggönnyel és élő virágokkal. Romantikus alkatok figyelmébe ajánlom, hogy akár privát gyertyafényes vacsorákra is ki lehet bérelni. ;) A Bäregg hüttét szemeltük ki az onnan nyíló kiváló panoráma miatt célpontnak, de aztán még kicsit megtoldottuk a túrát. Ezen az útvonalon akár egészen a Schreckhornhüttéig (azaz a Szörnyűséges csúcs alatti menedékházig) el lehet egyébként jutni, de mi megelégedtünk a bárányokban és gleccserekben gazdag kilátással. A Bäregg hütte egészen elképesztő kálváriát tudhat maga mögött, mert menedékháznak lenni a svájci Alpokban nem éppen életbiztosítás: az első házat még a gleccser túloldalára emelték, de annak visszahúzódása miatt megközelíthetetlenné vált; próbálkoztak egy újabb kezdeménnyel a jelenlegi oldalon, de azt többször elvitte a lavina; a legéletképesebb változat, a Stieregghütte egy tekintélyes sziklaomlás áldozatává vált, amikor már a szakadék szélén táncolt, bezárták és elszállították. A mai épületet 2006-ban nyitották meg.
Másnap is Grindelwald felé ígértek elfogadhatóbb (=kevésbé esős) időt, hát ezúttal is innen vágtunk neki a túránknak. Ezúttal First felvonóállomásáról indultunk a Bachalpsee-hez vezető, könnyen járható egy órás túrára. Ez a tó a közvélekedés szerint a legszebb svájci tavak közé tartozik, de nekünk épp nem ezt az arcát mutatta, ami mondjuk egyeseket nem gátolt meg abban, hogy FÜRÖDJENEK benne. Sokkal jobban tetszett például a firsti Cliff Walk kilátóplatform, ahol ismét minden körülmény adott volt a halojelenség- és Brockenhegyikísértet-spottinghoz.
A szürkeségben ezután elporoszkáltunk a fent említett tóig, de az út elég unalmas és zsúfolt volt, a tó pedig finoman szólva se hozta meg a várt túravégi katarzis érzését. Gondoltunk egyet és továbbindultunk mellette, hátha később szebbé válik az idő, aztán olyan magasra kapaszkodtunk, hogy a táblák által jelzett, 2.681 m magas Faulhorn csúcsa már inkább volt közelebb, mint a tó, amit magunk mögött hagytunk. Akkor meg miért ne másszuk már meg? Majd melegszünk egy jót a tetején épült hegyi hotelben. :) Odafönt - dacára a kavargó felhőknek - csodák csodájára észak, azaz a Brienzersee felé sütött a nap, így végre némi színt is láttunk a türkizkék víztükör személyében. A melegedésből semmi nem lett, mert odafönt szemerkélni kezdett az eső és zivatargyanús fellegek gyülekeztek, így inkább a nyakukba szedtük a lábunkat lefelé. Elég tanulságos volt a szálló falán talált kiírás: "Heves zivatar során ne hagyja el az épületet! A mosdó és a WC használata szintén nem ajánlott. Az ablakokat és ajtókat zárva kell tartani!" :D Lefelé menet már alaposan esett, és felfedeztük, hogy a mormoták úgy viselkednek eső esetén, mint a hangyák és a giliszták: kibújnak az odúikból a felszínre.
Svájc világhírű hegyóriás-hármasa (a Mönch, az Eiger és a Jungfrau) egyaránt megközelíthető Grindelwald és Lauterbrunnen völgyeiből, gyakorlatilag egy háromszöget zárnak be a két településsel. Mivel Grindelwaldot és a környéki lehetőségeket már elég alaposan feltérképeztük, ideje volt felkeresnünk Lauterbrunnent is, amely a világ legmélyebb U-alakú, tehát gleccser által formált völgye. Amellett, hogy lenyűgözők a méretei, innen lehet megközelíteni Wengent, a lesikló és super-G versenyek ismétlődő helyszínét, a Schilthorn csúcsát, amin az Őfelsége titkosszolgálatában James Bond-filmből ismert forgó étterem található, lehet via ferratázni és ami minket levett a lábunkról: megnézni egy földalatti vízesést. A Trümmelbachfälléhez kicsit felkészületlenül érkeztünk, talán azért, mert csak egy-két képet láttunk róla, én személy szerint nem szeretem már az utazás tervezésekor lerántani a leplet egy látványosság valódi szépségéről. Ezért rövidnadrágban, kis cipellőben indultunk neki a programnak, de legalább egy pulóvert vittünk magunkkal...
A Trümmelbachfälle 10 gleccservízesés együttese, amiket egy alagútrendszerből nézhetünk meg zuhatagról zuhatagra. Az Eiger, a Mönch és a Jungfrau 24 négyzetkilométeres vízgyűjtőjéből minden gleccser- és hóolvadék ide ömlik, ami talán kicsit elképzelhetőbbé teszi, hogy másodpercenként 20.000 liter víz zúdul le benne. És hogy miért volt rossz választás a rövidnadrág? Mert az alagútban egész évben 2, ismétlem, 2 fok van, amit még megpsékelnek a jéghideg víz gerjesztette irtózatos széláramok is. A képek nem igazán adják vissza a víz elemi erejét, ezért íme egy videó:
Másnap elsőként egy olyan településre vezetett az utunk, ami nemrég (egészen pontosan 2020. december 19-20-án) fontos sportesemény helyszíne volt. Engelberg és a Gross-Titlis-Schanze a síugró világkupa évről évre visszatérő helyszíne. Nekünk ez már önmagában elég indok volt a település felkeresésére, de ha több időnk lett volna és kevésbé felhős-esős az idős, akkor biztosan kipróbáltuk volna a Rotairt, a világ első forgó felvonóját is a Titlisre:
Ehelyett egy rövid sétát tettünk a sánchoz, és a város bencés kolostorának kertjében valamint sajtüzemében. Gondolkodtatok már rajta, hogy a vatikáni testőrséget miért is hívják SVÁJCI gárdának? Nos, azért, mert itt, az engelbergi kolostorban képezik ki őket. A völgy pontosan olyan, mint azt az alpesi országokban megszokhattuk, a ropogós zöld füvet a muskátlis házak mellett csak az istállók és szénatárolók kis pöttyei törik meg. Az egyik ilyen tehénistállónál egész kis kiállításba botlottunk a Kantoni Tehénvásáron elért helyezések plakettjeiből. :'D
A Szent Gotthárd-hágó - hasonlóan a Bernina-hágóhoz - számunkra túlságosan kiépített volt, viszont ugyanolyan kiváló helyszínnek bizonyult a vonatmegfigyelésre. Sokáig az Alpok legfontosabb észak-déli összekötő útvonalát jelentette. A vasút átjutását a háromezres hegyek alatt a Gotthárd alagút segíti, ami a megépítésekor a világ leghosszabb vasúti alagútja volt a maga majdnem 15 kilométerével. 2016-ra készült el az új Gotthárd-bázisalagút, amely ugyancsak elnyerte ezt a megtisztelő címet, hiszen 57 kilométer hosszú.
Délután szépen lassan csorogtunk vissza a kempingünkbe, de az eső pont elállt egy kicsit, így egy rövid sétára még kiugrottunk a korábban már szemet szúró Münster-Geschinen településen, ami gyakorlatilag egy megelevenedett skanzen. Összesen 40 késő középkori fa- és kőépület áll ma is teljes pompájában: lakóházak, szénatárolók, istállók. A legidősebb ház 1369-ban épült, és a mai napig áll! A falu utcácskáin bóklászni felér egy időutazással, hiszen bármelyik sarkon belebotolhatunk egy hatszáz éves remekműbe. :)
A Vierwaldstättersee (rétórománul Lag Lucerna :D) arról a négy kantonról (waldstattról) kapta a nevét, amelyek közé befészkelte magát. Amőbaalakját a Reuss gleccser egykori nyúlványai alakították ki, amelyek völgyei a jégárak visszahúzódása után feltöltődtek vízzel. Szebbnél szebb hegyek övezik, amelyekről mind elsőrangú a kilátás, de a non plus ultra a kissé bizarr nevű Pilatus hegy. A legmagasabb csúcsai közötti nyeregig viszonylag kevés erőfeszítéssel feljuthatunk: a Pilatusbahn fogaskerekű tucatnyi piros és fehér szerelvénye csak arra vár, hogy a turisták megrohamozzák őket az alsó állomáson, Alpnachstadban. A "világ legmeredekebb (48% maximális meredekségű) vasútja" cím büszke birtokosaként állandó a csúcsforgalom rajta. A 48% azt jelenti, hogy a vasút körülbelül két méteren belül egy méternyi szintkülönbséget tesz meg. Ó, és persze mikor készítették el azt a mérnöki csodaszámba menő vasúti pályát? 1889-ben! :O A másik irányból egyébként felvonóval is fel lehet jutni ugyanide, sőt akár hajókázással összekötött körtúrát is szerveznek nekünk.
Nagyon izgatta a fantáziánkat a hegy nevének eredete, ezért próbáltunk kicsit utánajárni. Állítólag miután Pilátus öngyilkos lett, testét a Tiberisbe hajították, de a folyó kivetette magából, így ezután a Rhône folyó hullámsírjával próbálkoztak, hasonló sikerrel. Végül a Pilatus hegy oldalában egy pici tóba dobták, hogy ott nyugodhasson "békében" - állítólag ha valaki megzavarja a tó víztükrét, akkor még ma is magára vonhatja a haragját. Pilátus életrajz-rekonstrukciója alapján azért ezt mi nem vettük készpénznek. A hegyhez több, sárkányokhoz kötődő legenda is kapcsolódik, talán ezért lett a Pilatusbahn jelképe a sárkány, olyannyira, hogy a kilátóteraszon egy óriási, kövekből kirajzolt sárkánysziluett is felfedezhető, ha elég távolról és magasról szemléljük.
A Luzerni-tó, amivel gyakran az egész Vierwaldstättersee-t azonosítják, annak csak egy nyúlványa Luzern városa körül. A zsúfolt városnézés iránti ellenérzésünket itt segített legyűrni a híres Kapellbrücke, mely a világ legidősebb fedett fahídja (1332-ben építették) és a régi városfal (Museggmauer) a gigantikus óratoronnyal. Ráadásul duplacsuklós trolibuszt is láttunk! És akkor ott vannak még a cirádásra festett házakkal körbeölelt macskaköves terecskék, rajtuk bájos szökőkutakkal. Egyszóval bőven van mit nézni a magunkfajta természetbolondoknak is.
Az utazásunk fénypontjának természetesen kétnapos gleccsertúránk ígérkezett az Alpok leghosszabb gleccserén, a jelenleg 22,6 kilométeres Aletsch-gleccseren. Hogyha Norvégiában azt mondtam, hogy a nagybetűs fjord, a földrajzkönyvek prototipikus példája a Geiranger-fjord, akkor a gleccserek esetén ugyanez az Aletsch-gleccser. Már a bevezetőben írtam a dilemmánkról, hogy vállaljuk-e be ezt a nem épp olcsó és számtalan buktatót rejtő kirándulást, de végül egy pillanatra sem bántuk meg. Itt most inkább nem is a döntés hátteréről, csak a konkrét előkészületekről írok, amiket mi megtettünk:
1. a túraszervező cég kiválasztása, a túra lefoglalása: mi a Bergsteigerzentrum Aletsch-et választottuk, a Volken család vállalkozását, és hamar igazolást nyert, hogy a vér nem válik vízzé. A túravezetőnk, Herbert Volken egész biztosan hetven fölött volt, vagyis óriási hegyivezetői tapasztalata volt. Megtudtuk, hogy az üknagypapája a 4.158 méteres Jungfrau első megmászói között volt 1811-ben.
2. az extrémsport-biztosítás megkötése: egész tavasszal azt hittük, hogy a januárban kiváltott szokásos Alpenverein-kártyánk, ami teljeskörű biztosítást ad, pénzkidobás volt. Szerencsére itt végül nagyon is jó szolgálatot tett, mert a benne foglalt biztosítás kiterjed a helikopteres mentésre is, így ezzel nem kellett külön bajlódnunk.
3. az eljutás megszervezése a túra kiindulópontjára, a Jungfraujoch állomásra: nem kevés értelmezési nehézséget okozott az Aletsch-gleccser környéki felvonójegyek és ilyen-olyan kombijegyek típusainak megértése, ezért végül magát a jegyet nem is vettük meg előre. Hál' Istennek a hegyjegyünket viszont lefoglaltuk, ami utólag óriási szerencsének bizonyult. 11-kor volt a találkozó a vezetőnkkel, és előtte még szerettük volna a lehető legtöbb időt nézelődéssel tölteni. A Jungfraujochra közlekedő Jungfraubahn vasút a Kleine Scheidegg állomásról indul, ahova a korábban már említett lauterbrunneni és grindelwaldi völgyekből is fel lehet jutni. Mi Grindelwald felől érkeztünk, és már a legelső vonaton rosszat sejtető tumultus volt. Bele se mertünk gondolni, mi lesz a második átszálláskor, mikor többszáz másik emberrel együtt a Jungfraubahn első aznapi szerelvényére próbálunk majd feljutni. (Meg kell azért említeni, hogy valószínűleg máskor jobban eloszlik kicsit a tömeg, de a koronavírus miatt idén az első két reggeli vonatot például következetesen törölték.) Az egész svájci utazás alatt egyedül itt tapasztaltunk fejetlenséget, de cserébe akkorát, hogy a vérnyomásunk alapos kiképzésnek lett kitéve. Először beállítottak minket - a hegyjegyünkkel együtt - a tömeg legvégére, hogy várjuk ki a sorunkat. Tolakodás, üvöltözés, félretájékoztatás, beelőzgetés, volt itt minden, egészen addig, amíg nagy nehezen előre tudtunk törtetni egy olyan beléptető kapuhoz, ahol elvileg csak a hegyjeggyel rendelkezőket engedték be (gyakorlatilag mindenki benyomult), így legalább a második vonatra felfértünk.
+1. a vonat nem lekésése Lütschental állomáson: ez nem a szó szoros értelmében vett előkészület, viszont ahhoz, hogy megálljon a vonat és fel lehessen szállni rá, előre jelezni kellett az állomáson a közeledő vonat vezetőjének a felszállási szándékot. :D
És akkor vissza a kétnapos programunk elejére. A Jungfraubahn vasútnak vannak megállói is, például az Eiger gyomrában, ahonnan egy ötperces megálló során kipillanthatunk az Eiger-gleccserre. A vasutat egyébként 1907-ben kezdték építeni, és 1912 augusztusában adták át. Sajnos odafönt csak arra volt időnk, hogy lóhalálában felfedezzük Európa legmagasabban fekvő vasútállomását és a Sphinx-obszervatóriumot, ahol klíma- és atmoszférakutatással foglalkoznak. Azért így is megsasoltuk a 3.571 méter magas kilátóteraszt és a Mönch és a Mönchjochhütte felé vezető ratrakolt sétautat. Svájc luxusimádatát jól példázza, hogy a Top of Europe-nak nevezett létesítményben kapott helyet Európa legmagasabban fekvő óraboltja, csokoládéboltja és postaládája.
És végül egy kis csattanó így a végére. Talán a férjem számítógépe is együtt érzett velünk, amikor másnap, hétfőn egyből vissza kellett csöppennünk a napi 8 órás munkába, mert ezzel a képpel köszöntötte: :D