„Akkor most már lehet? Persze. Csak…” Körülbelül 300 beszélgetésünk kezdődött így az elmúlt 1-2 évben, különösen, mióta ügyfeleink tudják, hogy tisztán elektromos autók szervizelésére is megvan a képzettségünk ‒ és most már elmondhatjuk, hogy a gyakorlatunk is. A teljes kérdés általában úgy hangzik, hogy szabad-e használt elektromos autót venni, elsősorban 2. autónak, városi használatra. A válasz, persze az, hogy mindenki azt vesz, amit tud és akar, de ilyenkor azért mindenki a jól megfontolt szakvéleményünkre kíváncsi. Mivel ez kicsit túlmutat az egyszerű eldöntendő kérdésen, gondoltuk, hogy a CarXpert szervizhálózat aktuális cikkében nagy vonalakban leírjuk itt is a meglátásainkat.
A „vanás”
Mára az lett a „vanás”, hogy nemcsak az új elektromos autók nyomulnak előre minden létező méretben és árkategóriában (kivéve a 9 millió alattit, ugye…), hanem tele vannak az ismert portálok 6 milliónál olcsóbb elektromos kocsikkal. A többségük ráadásul nyilván nem is nagyon régi, legalábbis ahhoz a 16-17 évhez képest, ami a hazai robbanómotoros állomány átlagéletkora. Így aztán nem csoda, hogy sokaknak megmozgatja a fantáziáját egy olcsón üzemeltethető elektromos. Ráadásul a többségnek ‒ mármint az ezen gondolkodók többségének ‒ lenne lehetősége otthon tölteni, ha más nem, sima konnektorról. Bár nem ideális, a legrosszabb esetben is belemászik annyi delej éjszaka, hogy kibírja a napi, jellemzően 40 km alatti ingázást.
Pro
Ráadásul a villanyautó csendes, nem büdös (igaz, ez az a két tulajdonság, ami különösen nem érdekli a tulajokat), benzinre átszámítva akár 1-2 „literrel” eljár 100 km-en. A motorját szinte soha nem kell javítani, és a legöregebb piacon lévő modell is elég fiatal még ahhoz, hogy ne rozsdásodjon. A többség simán elmegy még 100-200+ km-t egy töltéssel. Egy 100-200 km hatótávú kocsi második, városi autónak még simán jó lehet további 5-10 évig, és ha soha nem megyünk hosszabb utakra, vagy nem kocsival, egy Leaf méretű járgány akár első autónak is beválhat. Még akkor is megérheti, ha a nagymama-látogatásra vagy a horvát tengerpartra bérlünk egy hagyományosabbat évente 1-2 alkalommal. Ebből a szempontból tehát tényleg megéri a villanyautó, csak közben tartsuk szem előtt azokat a részleteket, amiket egyébként mi is mindig elmondunk a fenti beszélgetések során. Bár röviden foglaltuk össze, ezek erős érvek mellette.
Kontra
A motort tényleg nem kell szinte soha javítani, ezzel együtt ne gondoljuk, hogy egy villanyautó gondozásmentes. A futóműveket a relatív nagy tömeg és a magyar utak kombinációja azért meg tudja viselni, itt is gömbfejek és teleszkópok vannak, meg minden más, ami a szokásos kocsikban. A villanyautók elektronikája elég bonyolult, lényegében guruló minierőművek. Van bennük kisfeszültségű rendszer, általában normál, 12V-os aksival, és persze a nagyfeszültségű rendszer, ami a hajtásról gondoskodik. Ezek több ponton össze vannak kötve és függenek egymástól. Számos ellenőrző elektronika stb. Persze, a benzineseknek is meglehetnek a saját elektromos gondjaik, csak ott ezek már kiforrottabbak, ritkábban okozzák a kocsi mozgásképtelenségét. Nem mondjuk, hogy ez a korai villanyautóknál gyakori, de megesik.
Végül ott az akkumulátor állapotának kérdésköre, amiről regényeket lehet írni (mások írtak is). A lényeg, hogy ezeket kb. 10-20 évre tervezték, a hanyatlás pedig, akárcsak pl. a benzines autóknál, folyamatos. A kapacitás-csökkenés típusonként változó, de a koraiak nagyjából 500-2000 ciklust bírnak ki (egy ciklus a teljes feltöltés, majd teljes lemerülés, ill. fordítva). Nyilván nehéz megmondani, hogy „mennyi” van ebből az autó mögött, főleg, hogy már ezt is lehet manipulálni rövid távon (a DEKRA épp most jött ki egy elektronikával, ami átlát a trükkökön, nem véletlenül). Mindenesetre, ha a próbaúton megyünk 15-20 km-t az autóval, és a hatótáv kijelzője ezzel lineárisan mutatja a hátralevő utat, talán nagy baj nem lehet ‒ mármint nagyobb, mint ami az elhasználódásból fakad.
A lényeg, hogy egy elektromos kocsi ugyanúgy erodálódik az évek során, mint a belsőégésűek. Az egyik a robbanómotor gondjai miatt lesz GTK-s 15-20 évesen, a másikat az aksija miatt nem lesz gazdaságos javíttatni. A kínai gyártók, főleg a CATL egymás után jelentik be a legújabb, egyre jobb akkumulátoraikat, de ezek nemhogy a hatmilliós ársávban nem lesznek jelen, hanem az új autókban is csak pár év múlva.
Ceterum Censeo
Ha valakinek olthatatlan vágya van kipróbálni a már nem is olyan új technikát, nincs igazi ellenérvünk, tegye azt. Nem (sokkal) rosszabbak az 5-6 éves villanyautók, mint az azonos korú benzinesek, és tényleg eljárnak 1-2 literrel, ha otthon tudjuk tölteni. Ha csak nyilvános töltőn, akkor jó lesz az 4-5 liternyi fogyasztásnak is benzinben számolva. Más kérdés, hogy 6 millió forintért milyen klassz benzineseket kapni, és megint másik, hogy ha csak egy „közlekedőedényre” van szükségünk, amivel lehet menni napi 40 km-t, akkor megkapjuk 1,5 millióért is. Tehát mindent lehet, nincs is komoly műszaki érvünk ellene. Csak szerintünk, ha van 6 milliója valakinek egy használt elektromos kocsira, ne a 1,5 literes fogyasztás legyen a szempont, főleg városi használatban… Másképp szólva, jók a használt villanyautók, csak még mindig az a fránya matek, meg ár/érték arány. Persze, ha valakit a zöld gondolat vezérel, az más, azzal nem lehet vitatkozni.