5+1 titkos kirándulóhely a Vértes-Velencei hegyvidéken

2017. március 07. - ynda

Madárcsicsergés, napocska, kibukkanó hóvirágok! Mi kell még? Jó program az elkövetkező hétvégékre. ;)

Az elmúlt néhány évben többször is jártunk a Vértes-Velencei-hegyvidéken, így most összegyűjtöttem azoknak a helyeknek a listáját, amiket érdemes legalább egyszer bebarangolni.

A válogatásba ránk jellemző módon nem a tucathelyeket raktam be, így ha unjuk már a jól ismert célpontokat, akkor érdemes nekivágni az ismeretlennek! Természetesen az se utolsó szempont, hogy a lista mindegyik tagja max. egy órára található Budapesttől, így akár többet összekötve egész napos kirándulást is tehetünk.

1. Tatai Cseke-tó

Tatáról mindig az Öreg-tóra és az edzőtáborra asszociálunk, de tíz percre a központtól van egy sokkal különlegesebb látnivaló is: a Cseke-tó és környéke, a hatalmas angolpark.

Az angolparkok minden tipikus eleme megtalálható itt, műromok, kis vadászkastély, pálmaház, mecset, kis patak, és persze a tó, aminek kis szigeteire romantikus hidacskákon juthatunk el. A tó vizén csónakok ringanak, és csak a kacsák hápogása és a futók lépései törik meg a csendet.

2. A Velencei-tó ingókövei

A Velencei-hegység különlegessége abban rejlik, hogy itt nagy mennyiségben gránit bukkan a felszínre, mely rendkívül különleges felszínformákat, ún. "gyapjúzsákokat" alkot. A gyapjúzsákok jellegzetesen lekerekített téglalap alapú szikladarabok, amik egymásra épülve sziklatornyokat és ingóköveket formáznak. Az ingókövekről váltig állítják, hogy nagyon erős szélben mozognak... Hát nekünk ezt még kitartó ugrálással és taszigálással se sikerült soha reprodukálni, de biztos így van. :D

Ingóköveket két helyen találunk a Velencei-tó északi partján, Pákozd és Sukoró közelében. A pákozdi látványvilág sokkal szerteágazóbb, az itt található (nem túl jól kiépített és jelzett...) Gránit tanösvény végigkalauzol minket az összes érdekesebb képződményen: Pogány-kő, Kocka, Pandúr-kő, Kis-Cipó.

A sukorói ingókövek autóval is megközelíthetők, csak jó motor kell hozzá a meredek utcákra. :D A falu szélétől kb. három perc sétával érhető el a legjellegzetesebb példány:

Mellesleg egyik helyről sem utolsó a kilátás a tóra. ;)

3. Tatabánya - Turulmadár, Szelim-barlang és testmozgás panorámával

Tatabányát nem feltétlenül szokás ideális kirándulóhelynek tartani, hiszen a hangos, zsúfolt és nagyon kátyús autópályáról csak a többemeletes panelek és lehangoló bányák látszanak. De van ott más is: az autópálya jobb oldaláról a fák közül elegánsan emelkedik ki a Turulmadár emlékmű. Autóval a Panoráma utca végén levő parkolóban lehet ingyen parkolni, ahonnan pár perc sétával elérhető az ország egyik legnagyobb madárszobra és a Szelim-barlang, ami amellett, hogy régészeti lelőhely, fokozottan védett barlang is. 45 méter hosszú és 14 méter magas, belépve egy nagy, természetes katedrálisban érezzük magunkat.

A parkolóból kiindulva érhetjük Tatabánya új nevezetességeit, a Hét Vezér, Öt Vezér, Kata és Turul via ferrata utakat. Falrajzokért és hasznos információkért katt ide: Vasaltutak.hu Csak ismétlésképpen, a via ferrata mesterséges eszközökkel (lépésekkel, létrákkal, hidakkal) biztosított mászóutat jelent. Az itteni utak abszolút nem kezdőknek valók, a legkönnyebb (Öt Vezér - a Hét Vezér lightosabb verziója) is C-D-s, nehéz/nagyon nehéz. Mi a Hét Vezéren és a Turulon mentünk végig, de ez utóbbin csak muszájból, mert visszafordulni még bajosabb lett volna... Ez végig D-s és nem véletlenül mondják, hogy kis termetűeknek baromi nehéz megtalálni a lépéseket. Mindenesetre a panoráma (inkább érdekes, mint szép) és a rengeteg vietnámi híd izgalmassá teszi a mászást. :)

4. Csókakő vára

A parkolóból könnyebb és meredekebb úton is fel lehet mászni, de a fentről nyíló panorámáért még a szenvedés is megéri! A vár a XII. században épült, a török hódoltság idején végvár lett, a második világháború pedig végképp megviselte. Néhány évvel ezelőtt teljes körűen felújították, így ma már egy hihetetlenül látványos vár szolgál a minden évben megrendezett Várjátékok helyszínéül.

Ha a kedvünk úgy tartja, a vártól több turistaút is indul, amiken felfedezhetjük a Vértes erdőségeinek hangulatát is.

4. Gánt és a magyar bauxitbányászat kezdetei

Gánt egykor jelentős bányászfalu volt, ma már inkább turistacélpont. Magyarországon itt találtak először bauxitot, és erre jelentős bányászat is települt, 1926-tól 1962-ig tartott az "aranykor". Ma múzeum tekinthető meg a bauxit itteni bányászatáról, emellett a földtani parkban természetes állapotában is gyönyörködhetünk a bauxit élénkvörös színében. A műholdképen is jól látszik, hogy elszórva az egész falut régi bányák koszorúja övezi.

+1 Bokodi hűtőtó

A Bokodi hűtőtó Magyarország egyik legkülönlegesebb atmoszférájú helye, olyannyira, hogy még puzzle is készült róla. Először Bécsben találkoztunk vele, és amikor elolvastuk a kirakó dobozát, rájöttünk, hogy ez bizony Magyarországon készült fotó. Hosszas oknyomozás megtaláltuk, hogy a képen látott különleges úszó falu egészen közel található Budapesthez. A Bokodi-hűtőtó a Vértesi Erőmű hűtőtava, és mint ilyen, a víz hőmérséklete egész évben horgászhatóvá teszi. A keleti partjára ezért sorjázó horgászházikókat építettek, amiket egymásba ágazó pallók labirintusán lehet megközelíteni.

Sajnos bármilyen gyönyörű is, a hűtőtavat kénytelen voltam az utolsó helyre besorolni, mivel már nem látogatható. 2015-ben, amikor ott jártunk még le lehetett parkolni és besétálni a pallókra. Azóta sajnos a horgászok megunták a kíváncsi turistákat, és elérték, hogy az egész partszakaszt kerítéssel zárják le. Szomorú, hogy az ország egy ilyen értékes látnivalóját pont mi, magyarok nem láthatjuk már...

De legyünk pozitívak, itt a tavasz és a lista többi pontjához jó szórakozást kívánok! :)

FRISSÍTÉS: Kedves Olvasóm hozzászólásából kiderül, hogy a Bokodi-hűtőtó egy része még mindig látogatható! Úgyhogy nosza, már semmi sem állhat az utatokba, hogy megnézzétek Magyarország világhírű úszó falucskáját. :)

Nagy Józsa Dorottya ACC · http://y2ycoaching.hu/ 2017.03.08. 11:43:08

Mi voltunk idén a Bokodi-tónál és be lehetett menni! Egyes részei el vannak kerítve, de a másik oldalon nyitott és pár pallón végig lehet sétálni, gyönyörű volt, nem szabad kihagyni!!!

ynda 2017.03.08. 12:17:35

Nagyon köszönöm a helyesbítést! :) KI is egészítettem a bejegyzést, ez igazi örömhír!

Lxxxx 2017.03.08. 12:38:49

"Hosszas oknyomozás megtaláltuk, hogy a képen látott különleges úszó falu egészen közel található Budapesthez." - oknyomozás? Modorkodás esetleg...

gyerek 2017.03.08. 12:43:21

Jó, hogy így a Vértes körül összeszedted ezeket a helyeket, de a bauxitbányát hadd tekintsem inkább mementónak, mint kiránduló célpontnak... Szörnyű károkat okoztak ezek, valahogy nem tudok bennük gyönyörködni.
Egyébként a Vértes tényleg csodálatos. Ha valaki fogékony a természeti értékeinkre, az egy ékszerdobozt talál itt. Több tényező együttes eredményeként óriási fajgazdagságot mutat ez az apró terület - a barbár emberi tevékenység ellenére még ma is.

hdnctrl 2017.03.08. 14:55:52

Ezek miért titkosak?

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2017.03.08. 15:07:22

Részletesebben a Cseke-tóról (és egyéb tatai nevezetességekről, elsősorban családos kirándulóknak)
tataibarangolasok.blog.hu/2012/10/04/cseke-to_horgaszparadicsom

ynda 2017.03.08. 15:16:12

@scuynat: Mert sokan nem tudnak róluk :)

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.03.08. 20:53:33

A Turul csak annak titkos, aki csukott szemmel megy az autópályán :) azt is, és a Szelim-barlangot (meg a Ranzinger Vince-kilátót is) látni onnan. Cserébe szerintem a Vitány-vár és a majki remeteség "titkosabb"

2017.03.08. 22:10:43

Számomra érdekes volt a poszt, köszönöm. Igaz ugyan, hogy az elmúlt években meg annyiszor autóztam el mellette, de az Öreg-tó kivételével nem nagyon látogattunk máshova. A Cseke-tavat mindenképpen megnézzük.
Egy kiegészítés a bejegyzéshez: a halászat közel nem azonos a horgászattal. Elég nagy a különbség, amennyiben megkérdezel egy horgászt, bővebben is kifejti mekkora.
Ezek a pallóra épült kis házak inkább horgászkunyhók, semmint egy halászfalu.

2017.03.08. 22:15:34

@terasz9:

Ezért az információért külön köszönet, kipróbáljuk.

ynda 2017.03.09. 08:31:58

@DonnaQ: Ezek remek tippek, köszönöm! Legközelebb arra vesszük az irányt, ezekről pl. még én nem hallottam. :)

cselaxi 2017.03.13. 14:34:47

@DonnaQ: ...nem értek egyet. A turulnál többször jártam (úgy kutyafuttában), de nem tudtam sem a barlangról, sem a kilátóról. Októberben mindet jól megnéztem...

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.03.13. 20:28:32

@cselaxi: De hát látszik az autópályáról is :)

cselaxi 2017.03.13. 21:31:14

@DonnaQ: Ja, a turul. Most, hogy végigmásztam, fotóztam, már én is látom... q:-)

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2017.03.13. 21:51:18

@cselaxi: nem csak. A barlang is látható, meg a kilátó is. Jó, mondjuk én a szomszéd faluban nőttem fel, néztem eleget :)

cselaxi 2017.03.13. 22:06:41

@DonnaQ: ...é'mmeg Székesfehérváron, az M1 kicsit kiesik q:-)))